آموزش عکاسی تک رنگ یا مونوکروم: کاهش حواس پرتی ها و انتقال احساسات بیشتر

ک صحنه تک رنگ را تجسم کنید. احتمالا سیاه و سفید بود درسته؟ آیا عکاسی تک رنگ فقط به سیاه و سفید خلاصه می شود؟ یا مثلا یک عکس با تغییرات مختلف رنگ سبز مثل تصویر بالا نیز تک رنگ به حساب می آید؟ اگرچه سیاه و سفید واضح ترین نوع عکاسی تک رنگ (Monochromatic photography) است، اما تک رنگ استفاده از هر رنگ واحد در سراسر یک تصویر می باشد. بله عکس بالا هم تک رنگ است. این نوع تصاویر ارتباطات احساسی ایجاد کرده و با کاستن تعداد رنگ های تصویر به یک رنگ از حواس پرتی های بصری کاسته و صحنه شما را ساده می کنند. تک رنگ هم در دنیای طبیعی وجود دارد و هم می تواند با پس پردازش به دست آید. این یک رویکرد مینیمالیستی با پتانسیل ایجاد تصاویر قوی است. در این آموزش عکاسی به مزیت و چگونگی ایجاد عکس های تک رنگ یا مونوکروم می پردازیم.عکاسی تک رنگ اغلب با عکاسی سیاه و سفید مرتبط است، اما قطعا فقط به آن محدود نیست. تصویری که حاوی تُن ها (مقادیر مختلف روشنایی) و تغییرات یک رنگ خاص است، تک رنگ نامیده می شود.

چرا از تک رنگ استفاده کنیم؟

هم رنگ و هم عدم وجود رنگ گزینه های مناسبی برای انتقال احساسات هستند. این که کدام یک از آنها را انتخاب کنید، به داستانی که می خواهید بگویید بستگی دارد. شما ممکن است تصاویر سیاه و سفید را برای صحنه های پراحساس تر و انتقال احساسات شدیدتر ترجیح دهید. به طور مشابه، یک رنگ واحد که در کل تصویر شما استفاده می شود (عکاسی تک رنگ) می تواند احساسات مختلفی را تقویت کرده یا برانگیزد. به عنوان مثال، رنگ قرمز معمولا برای نشان دادن شور، عشق، و حتی عصبانیت مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که رنگ آبی نشان دهنده احساسات تازه تر، آرام تر و رام تری است.

مهم است توجه داشته باشید که تُن های مختلف (میزان روشنایی یا تاریکی)، ته رنگ یا سایه های یک رنگ نیز احساس مورد نظر یا شدت آن را تغییر می دهند، بنابراین «احساس» رنگ را در نظر بگیرید. ته رنگ ها و سایه ها نتیجه ترکیب یک رنگ واحد با مقادیر مختلف سفید (ته رنگ) یا سیاه (سایه) هستند.اهی اوقات، استفاده از رنگ های بسیار زیاد، همزمان هم احساسات مختلفی را برمی انگیزد و هم می تواند بیننده شما را گیج کند. زمانی که با چنین معضلی روبرو می شوید، چرا یک رنگ واحد را امتحان نمی کنید تا ببینید آیا به یک ارتباط قوی تر دست پیدا می کنید یا نه؟

ساده کردن صحنه های شلوغ

عکاسی تک رنگ با کم کردن حواس پرتی های بصری، توانایی ساده کردن یک صحنه را دارد. باز هم، یک روند فکری آشنا که هنگام پردازش عکس های سیاه و سفید استفاده می شود. کاهش حواس پرتی های بصری، یک فرصت عالی برای تاکید بیشتر و جلوه بخشیدن به المان های ترکیب بندی در کادر، مانند بافت، شکل و فرم است.

عکاسی


در دنیای پر جنب و جوش ما، ثبت یک صحنه تک رنگ واقعا امکان پذیر است؟ جالب است که وقتی شما شروع به جستجوی تک رنگ می کنید، خودش را نشان می دهد. بنابراین بله، همه جا در اطراف شما هست، به خصوص در مناظر شهری، فضای داخلی ساختمان ها و حتی در طبیعت.

اگرچه دو مثال اول رایج تر هستند، اما سومی هم کاملا متداول است. در طبیعت، به دنبال صحنه هایی بگردید که شامل ته رنگ ها، سایه ها، و تُن های یک رنگ واحد باشند. صحنه هایی که به طور طبیعی تک رنگ هستند، پتانسیل تبدیل شدن به تصاویر قوی و جالبی را دارند.

اگر هنوز کار با هارمونی رنگ ها را کاملا یاد نگرفته اید، استفاده از تغییرات یک رنگ واحد در کادرتان یک راه عالی برای شروع است. شیوه تغییر یک رنگ واحد توسط نور در یک صحنه می تواند مسحورکننده باشد. این تمرین به شما کمک زیادی می کند تا به رنگ توجه بیشتری کنید (و بیشتر در مورد آن یاد بگیرید).

پردازش

اگرچه صحنه هایی که به طور طبیعی تک رنگ هستند واقعی تر به نظر می رسند، اما اغلب برای دستیابی به این هدف از پس پردازش نیز استفاده می شود. پردازش تصاویر تک رنگ از دوران فیلم وجود داشته و قطعا یک روش خلاقانه جدید نیست. در دوران اولیه عکاسی، هم تُن های گرم تر (مانند سپیا) و هم تُن های سردتر (مانند آبی فیروزه ای) به دلیل مواد شیمیایی خاص در تهیه فیلم مورد استفاده قرار می گرفتند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.